wtorek, 25 lutego 2014

Poznańska Masa Krytyczna - witamy wiosnę, żegnamy piasek na drogach rowerowych! - 28 lutego 2014, Stary Rynek, 18.30

Zapraszamy na wiosenną już Poznańską Masę Krytyczną. Dopiero mamy koniec lutego, jednak temperatury i słoneczna pogoda świadczą o tym, że zima właściwie za nami. Można by już o niej zapomnieć, gdyby nie... piasek na drogach i pasach rowerowych. W styczniu piasek pomagał nam, gdy zalegał na nich śnieg i lód, dziś po prostu zaśmieca nasze drogi, znacznie utrudnia jazdę, a często czyni ją wręcz niebezpieczną na zakrętach, zjazdach i podjazdach. Co ciekawe, z problemem zalegającego piasku nie borykają się kierowcy, a przecież jezdnie też były posypywane. Z nich jednak piasek został zamieciony. Dziwi nas zatem, że nie zrobiono porządku na drogach rowerowych.

Już w zeszłym roku prosiliśmy ZDM o sprzątanie dróg i pasów rowerowych po odwilży, jednak piasek zalegał aż do zakończenia sezonu zimowego utrzymania dróg.



Trasa - 16,7 km:
Stary Rynek – Wodna – Garbary – Kazimierza Wielkiego – Mostowa – Wielka – Garbary – Armii Poznań – Pułaskiego – Przepadek – Al. Niepodległości (zawracanie na wysokości dawnego hotelu Polonez) – Al. Niepodległości – Księcia Józefa – Św. Wojciech - Działowa – Wolnica - Solna – Nowowiejskiego – Noskowskiego – Libelta – Al.Niepodległości – Solna – Kościuszki – Nowowiejskiego – 23 Lutego – Pl. Ratajskiego – Libelta - Kościuszki – Powstańców Wlkp. - Towarowa - Matyi – Most Dworcowy – Głogowska – Berwińskiego – Wyspiańskiego – Reymonta - Rondo Nowaka-Jeziorańskiego – Przybyszewskiego – Marcelińska – Polna - Szamarzewskiego – Sienkiewicza – Mickiewicza – Zwierzyniecka – Rondo Kaponiera – Św. Marcin - Al. Marcinkowskiego – Paderewskiego – Stary Rynek.

poniedziałek, 3 lutego 2014

Wybieramy 8 spośród 18 proponowanych nowych lokalizacji stacji PRM

DO 14 lutego można głosować na nowe lokalizacje stacji PRM. Do wyboru mamy 8 spośród 18 propozycji. Aby ułatwić Wam ocenę, na mapie umieściliśmy istniejące już stacje (na różowo) oraz nowe proponowane lokalizacje (na zielono).


Pokaż Nowe stacje PRM - 8 z 18 propozycji na większej mapie

Radzimy dobrze zastanowić się nad wyborem stacji. Nie ma ich dużo (sami chcielibyśmy, aby było ich 80, a nie 8 :)) i trzeba rozważnie oddawać głos. Dlatego prezentujemy kilka wskazówek, na co warto zwrócić uwagę, aby mądrze wybrać nową lokalizację stacji:

- lokalizacja obecnie działających stacji - bardzo ważne jest, aby nowe stacje mogły utworzyć połączenia ze stacjami już istniejącymi,
- stworzenie możliwie wielu nowych relacji (i realizacji wielu wypożyczeń) - jeżeli chcemy, aby nowe stacje przyjęły się wśród mieszkańców, ich położenie musi gwarantować możliwie wiele nowych połączeń między stacjami, dlatego lepiej ze stacji tworzyć kształt wielokąta niż linię prostą. Ma to związek zarówno z punktem poprzednim (już istniejące stacje), rozłożeniem stacji nowych względem siebie, a także punktem kolejnym, czyli:
- możliwość połączenia z nowymi stacjami w przyszłości: rozbudowa w dniu dzisiejszym wpływać będzie na lokalizację kolejnych stacji i ich funkcjonalność,
- odległości między stacjami oraz ukształtowanie terenu - nie ma sensu lokalizować stacji przy ostrym podjeżdzie (taką lokalizacją byłaby np. stacja przy ulicy Ogrodowej), a także zbyt daleko od innych stacji - maksymalna odległość (przy naszym poznańskim skromnym wyborze) nie powinna być większa niż 2 km;
- dostępny sprzęt i jego parametry - patrzymy na to, czy wypożyczany sprzęt pozwala na podróż pomiędzy danymi stacjami, np. na jazdę pod górkę (ze względu ciężar roweru i przełożenia) czy sprawne pokonanie większej odległości między stacjami;
- dostępność infrastruktury drogowej z ruchem mieszanym (zwykłe ulice z umiarkowanym ruchem, gdzie rowerzyści czują się bezpiecznie), dróg dla rowerzystów, a także stojaków poza stacjami, do których możemy przypiąć rower - najkorzystniej jest stawiać stacje przy drogach dla rowerów, tak aby także nowi rowerzyści ćwiczyli umiejętności (ten problem był bardzo wyraźny w Warszawie, gdzie wiele osób wsiadło po raz pierwszy na rower z Veturilo i nie umiało sobie poradzić z jazdą ulicami, jeździli więc chodnikami), dzięki wypożyczeniu roweru można też ćwiczyć z młodzieżą jazdę na rowerze w mieście i sprawdzić, czy dojazd np. do szkoły jest bezpieczny,
- dostępność stacji z komunikacji zbiorowej - chodzi o to, aby stacje stanowiły uzupełnienie komunikacji zbiorowej, umożliwiając jazdę ulicami nieobsługiwanymi przez MPK lub by rowery mogły zastąpić MPK na wypadek awarii;
- różnorodność celów podróży, które umożliwiają korzystanie ze stacji w różnych okolicznościach, dniach tygodnia i godzinach. Jeżeli stacja jest położona przy punkcie, który generuje ruch np. tylko w dni robocze w wybranych godzinach, a w pobliżu nie ma innych celów podróży atrakcyjnych w godzinach wieczornych i w dni wolne od pracy, stacja długo może pozostawać bez wypożyczeń.

Zlokalizowanie stacji PRM w danym miejscu to także kwestia wizerunkowa (okolica jest postrzegana jako bardziej ekologiczna i przyjazna dla rowerzystów), jednak pod uwagę należy brać pod uwagę przede wszystkim funkcjonalność stacji w postaci wielu możliwych kierunków podróży i liczby osób, które mogą skorzystać z wypożyczalni. Przestrzegamy przed głosowaniem na stację na zasadzie "żeby u nas też była" - z czasem może się ona "nie obronić", a pieniądze na nią w innej lokalizacji byłyby wydane z większym pożytkiem.

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Wam dokonać dobrych wyborów. Głosy na wybrane stacje można oddawać poprzez ankietę, którą znajdziecie na stronie UMP.