poniedziałek, 31 maja 2010

Kolejna rowerzystka ofiara wypadku drogowego...

W piątek rano w centrum Opalenicy potrącono rowerzystkę. 20-latka z urazem kręgosłupa trafiła do szpitala. Całe zdarzenie zarejestrował miejski monitoring.

za: epoznan

piątek, 28 maja 2010

Trzydziestka dobra także dla kierowców

- Ograniczenie prędkości do 30 km na godz. poprawia bezpieczeństwo pieszych i płynność ruchu samochodowego - przekonują gdańscy urzędnicy. Gdańsk wprowadza właśnie zmiany komunikacyjne, które planuje w centrum też Poznań.

więcej: gazeta wyborcza

Rowerzyści pod kontrolą

Poznańscy policjanci czekali na rowerzystów przy ścieżce rowerowej na moście Teatralnym. Cykliści mieli sprawdzany sprzęt, byli też wypytywani o to, czego rowerzyści życzyliby sobie w mieście najbardziej.

więcej: mmpoznan

Na pomoc Poznaniowi!

Jak pewnie wiecie, poszukiwani są wolontariusze i wolontariuszki  do umacniania wałów przeciwpowodziowych. Kulminacja fali powodziowej spodziewana jest jutro. Zachęcamy Was do pomocy przy zabezpieczaniu miasta. Jesteśmy w kontakcie z Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa UM. 

W związku z tym, że Masa zakończy się w pobliżu starego miasta, najbardziej zagrożonego podtopieniami, prosimy osoby chętne, aby pozostały po Masie i przyłączyły się do innych wolontariuszy.

Poznańska Masa Krytyczna - pod prąd!

Zapraszamy na kolejną Poznańską Masę Krytyczną!

Tym razem Masa wbrew regułom pojedzie pod prąd! Chcemy zwrócić uwagę organów decyzyjnych na kwestię organizacji ruchu drogowego, a konkretnie domagać się, aby wzdłuż ul. Armii Poznań, Północnej powstały wreszcie kontrapasy rowerowe. Szerokość tych ulic pozwala na bezpieczne wydzielenie kontrapasów, które znacznie ułatwiły by poruszanie się w okolicy Cytadeli, ułatwiając dojazd do parku na Cytadeli, uczelni wyższej czy dworca Poznań-Garbary. Wzdłuż ul. Armii Poznań istnieje droga rowerowa, jednak na odcinku od Szelągowskiej do Niepodległości jest ona wąska, w złym stanie:wyboista, dziurawa, często oprószona potłuczonym szkłem, niedoświetlona, co sprzyja napadom na rowerzystów. Powstanie kontrapasów po południowej stronie ul. Armii Poznań oraz Północnej  poprawiło by możliwość bezpiecznego poruszania się na rowerze i uzupełniło by skutecznie sieć dróg rowerowych miasta.   Przypominamy także o ulicy Ratajczaka, która jest jedna z ulic wyprowadzających ruch z centrum miasta, brakuje natomiast dobrej i bezpiecznej drogi dla rowerzystów i rowerzystek prowadzącej do centrum z uczelni znajdujących się w tej okolicy, jak i centrum handlowego.

Przed Masą będzie można podpisać petycję do władz miasta i ZDM domagającą się powstania opisanych wyżej kontrapasów.

Zapraszamy zatem! 

Ostatni piątek miesiąca, 28 maja 2010, godz. 18.00, Stary Rynek. Odjazd - 18.30.

Trasa: Stary Rynek – Szkolna – Podgórna – Al. Marcinkowskiego – Pl. Wolności – 3 Maja – Pl. Ratajskiego – Libelta – Poznańska – Jeżycka – Kościelna – Nad Wierzbakiem – Grudzieniec – Klin – Al. Wielkopolska – Nowowiejskiego – Niepodległości – Armii Poznań („pod prąd”) - Garbary – Północna („pod prąd”) - Niepodległości – Armii Poznań – Pułaskiego – Nowowiejskiego – Noskowskiego – Libelta – Niepodległości – Św. Marcin – Rondo Kaponiera (3 okrążenia) – Św. Marcin – Kosciuszki – Powstańców Wlkp. - Ratajczaka („pod prąd”) - Pl. Wolności (za placem „pod prąd”) - Al. Marcinkowskiego – Pl. Wolności.

W związku z wysokim stanem wód na Warcie większość służb mundurowych została skierowana do zabezpieczania  miasta przed powodzią. W imieniu organizatorów prosimy zatem uczestników i uczestniczki PMK o zachowanie ostrożności, szczególnie na odcinkach jazdy "pod prąd", aby również nasz przejazd odbył się bezpiecznie. 

Przypominamy, że nadal można podpisywać się pod naszą petycją poparcia dla poselskiego projektu zmian w PoRD, wprowadzającego wiele korzystnych dla rowerzystów zmian w prawie.Petycję można podpisać na stronie: http://www.petycje.pl/petycjePodglad.php?petycjeid=5039 . Prosimy pamiętać o zatwierdzeniu podpisu.

niedziela, 23 maja 2010

Po nocnej masie...

Dziękujemy wszystkim za udział w Nocnej Masie! Szybko (w ucieczce przed komarami i meszkami) i w soczystej parą wodną atmosferze grupa przejechała głównymi ulicami Poznania. Tempo ponad 20km/h zachowane :) Gratulujemy dziewczynom na "góralach", że dały radę!

Nocna Masa Krytyczna w wersji mini

Kolejna NMK nastąpi wkrótce!

piątek, 21 maja 2010

Nietrzeźwy rowerzysta karany surowiej niż pijany kierowca. Sejm od roku nie może zmienić złego prawa

Rzecznik praw obywatelskich interweniuje w Sejmie w sprawie przepisów pozwalających na wymierzenie kary zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych za kierowanie rowerem na drodze publicznej w stanie nietrzeźwości. To sankcja surowsza niż dla nietrzeżwych kierowców samochodów. Rok temu Trybunał Konstytucyjny zalecił Sejmowi zmianę przepisów w tym zakresie, ale posłowie tego dotąd nie zrobili.

Pełniący obowiązki Rzecznika Praw Obywatelskich Stanisław Trociuck w piśmie do Wojciecha Szaramy, przewodniczącego Komisji Ustawodawczej Sejmu przypomina, że postanowieniem z 5 maja 2009 r. (sygn. akt S 2/09) Trybunał orzekł, iż należy przedstawić Sejmowi uwagi dotyczące niezbędności nowelizacji art. 42 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. - Kodeks karny. Trybunał w uzasadnieniu stwierdził, ten przepis nakazuje stosowanie obligatoryjnego środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych (wszelkich albo określonego rodzaju) wobec wszystkich uczestników ruchu, którzy dopuścili się przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Taka treść normy oznacza więc, że zakres podmiotowy obligatoryjnego środka karnego obejmuje również sprawców występku z art. 178a § 2 k.k. Wobec sprawców tego występku sądy orzekają w praktyce ponadto zakaz jazdy pojazdem niemechanicznym z art. 42 § 1 k.k. W efekcie w gorszej sytuacji prawnej są sprawcy występku z art. 178a § 2 k.k. - czynu o mniejszej szkodliwości społecznej porównaniu do sprawcy występku z 2 art. 178a § 1 k.k. - czynu o większej szkodliwości społecznej. W związku z tym Trybunał zasygnalizował Sejmowi potrzebę podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu zmiany obowiązującego stanu prawnego, w którym nietrzeźwi kierowcy pojazdów niemechanicznych poddawani są obligatoryjnie surowszym środkom karnym niż nietrzeźwi kierowcy pojazdów mechanicznych.
W związku z tym zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich pyta Sejm, czy zostały podjęte stosowne działania mające na celu odpowiednią zmianę przepisów w kierunku zaproponowanym przez Trybunał Konstytucyjny.

za:LEX

wtorek, 18 maja 2010

Nocna masa krytyczna - podejście nr 2 - 22.05.2010

Uwaga! Nowy termin Nocnej Masy Krytycznej!

22 maja 2010, godz. 21.00, Stara Rzeźnia

Jednocześnie gratulujemy uczestnikom poprzedniej próby przybycia w strugach deszczu na start!

Brawo dla siedmiorga wspaniałych (w tym 2 organizatorów ;))!

Zapraszamy!


Memoriał Tomka Jakubowskiego - 5/6 czerwca 2010 r., Chrzypsko Wielkie

Regulamin Pucharu Polski w Kolarstwie Szosowym III seria,

Memoriał Tomka Jakubowskiego - 5/6 czerwca 2010 r.

Chrzypsko Wielkie

szczegóły: Regulamin


Kolejny wypadek z udziałem rowerzysty...

Na Trasie Katowickiej Honda Civic potrąciła rowerzystę. W stanie ciężkim został przewieziony do szpitala. Do wypadku doszło około godz. 15.40 na Trasie Katowickiej (ul. Bolesława Krzywoustego) przed wiaduktem nad ul. Żegrze. Przyczyny zdarzenia ustali dochodzenie.

za: epoznan

środa, 12 maja 2010

Poznań: Potrącona rowerzystka została odwieziona do szpitala

We wtorek o godzinie 16.30 na skrzyżowaniu ulicy Brzechwy z ul. Makuszyńskiego doszło do potrącenia rowerzystki. Kobieta przekraczała jezdnię, poruszając się drogą rowerową. Wtedy wjechał w nią, jadący ulicą Makuszyńskiego, samochód marki fiat seicento.

Na miejsce zdarzenia natychmiast wezwano pogotowie ratunkowe i policję. Ranna kobieta została zabrana do szpitala. Na razie nie wiadomo, jakie odniosła obrażenia.

za: głos wielkopolski

Komentarz: Znam tę drogę. Wzdłuż ruchliwej ul. Brzechwy po obu stronach ciągnie się droga rowerowa ze starych płyt chodnikowych, popękana i chwiejna. Oznakowanie poziome jest na niej zatarte. Droga przecinana jest przez liczne ulice poprzeczne oraz jeszcze liczniejsze wyjazdy z posesji szeregowców, a na drodze stoją często słupy latarni, utrudniając poruszanie się. 

Wypadek jest przykładem na istniejącą kolizję prawną między Konwencją Wiedeńską a Prawem o ruchu drogowym.  Kobieta poruszała się po drodze dla rowerów i na przejeździe zgodnie z KW powinna mieć pierwszeństwo przejazdu. Jednak kierowca samochodu postąpił zgodnie z PoRD i wymusił na rowerzystce pierwszeństwo, zagrażając jej zdrowiu i życiu. 

Poselski projekt nowelizacji ustawy PoRD (druk nr 2771) znajduje się w pracach sejmowej Komisji Infrastruktury.  Na ostatnim 66. posiedzeniu Sejmu zostały przyjęte inne zmiany w PoRD, dot. ograniczonej możliwości używania opon z umieszczonymi w nich trwale elementami przeciwślizgowymi (druk 2749).  Z tego wynika, że brak dalszych prac nad projektem poselskim nie jest kwestią trudnego czasu po 10 kwietnia 2010, lecz celowym działaniem zmierzającym do odłożenia na "wieczne nigdy" istotnych społecznie zapisów prawnych. Zapisów, które wreszcie podporządkowały by przepisy prawa polskiego Konwencji Wiedeńskiej, wprowadzały by zaspokajające potrzeby rowerzystów rozwiązania w postaci śluz rowerowych czy pasa dla rowerów,  jak i uznały by stan faktyczny (stosowanie przyczepek rowerowych, wyprzedzanie pojazdów wolno jadących z prawej strony czy jazdę po chodniku w trakcie ulewy) .

Przypominamy, że można nadal podpisywać naszą petycję wspierającą właśnie korzystny dla nas projekt poselski.

http://www.petycje.pl/petycja/5039/petycja_w_sprawie_poparcia_poselskiego_projektu_ustawy_zmieniajscej_pord_.html


wtorek, 11 maja 2010

Nocna Masa Krytyczna - 14 maja 2010

21.00, parking przed Starą Rzeźnią. 

zasadnicze tempo jazdy: średnia 20km/h. możliwe, że zrobimy 2-3 grupy o różnych prędkościach. Zgłaszajcie się na maila:pmkrytyczna@gmail.com.

Rowem przez Miasto! - 12 maja 2010, środa, 16.00, Plac Mickiewicza

Parlament Samorządu Studentów UAM  zaprasza!

Start: Plac Mickiewicza o godzina 16:00

Meta: Kampus Morasko około 17:00

Jest to coroczna akcja z cyklu "Rowerem przez miasto" pod hasłem "Studenckiego Dnia Bez Samochodu" (edycja IV),  która poprzedza dzień 15 maja będącym „Dniem bez samochodu”. Akcja nierozłącznie powiązana od lat z „Wielkim Grillowaniem UAM”. Impreza jest otwarta dla wszystkich! przejazd ma dać przykład mieszkańcom miasta Poznania i zachęcić ich do korzystania z alternatywnego, ekologicznego a przede wszystkim zdrowego środka transportu – roweru!

Trasa przebiegać będzie głównie wzdłuż ścieżek rowerowych, a metą przejazdu jest Kampus Morasko, gdzie tego dnia rozpocznie się tam wspomniane wyżej Wielkie Grillowanie UAM. Przejazd jest oczywiście zgłoszony i zaaprobowany przez władze miasta i będzie dla Waszego bezpieczeństwa zabezpieczony jak każda większa impreza przez policję.

Dokładna trasa przejazdu na stronie internetowej http://www.rowerem-na-grilla.xx.pl/

Dla tych, którzy nie dysponują własną maszyną przygotujemy nieodpłatne wypożyczenie rowerów z wypożyczalni ZTM, które będą dostępne pół godziny przed startem na Placu Mickiewicza - ograniczona ilość ok. 60 sztuk.

sobota, 8 maja 2010

Miło się gada, ale co dalej? Bezpieczeństwo rowerzystów w mediach

Znów rowerzyści zyskali zainteresowanie mediów. Szkoda, że w takich okolicznościach.
http://ww6.tvp.pl/780,20100506970811.strona

Co dalej? Trwa "sprzątanie" po wypadku. Zmieniona została sygnalizacja na feralnym przejściu/przejeździe. W momencie wypadku zapalały się oba sygnalizatory (osobno dla przejścia przez jezdnię i osobno przez tory). Wczoraj widziano ekipę serwisującą sygnalizację przy skrzynkach sterowniczych. Istotnie, wieczorem o 21 światła wzbudzane były wspólnie. W czwartek ok. 17 byłam robić zdjęcia miejsca zdarzenia. Aby przejść na drugą stronę Pułaskiego, zapalałam światła dwa razy.
O czym to świadczy? Że zdawano sobie sprawę z tego, że zbyt wąski chodnik nie zapewnia bezpieczeństwa pieszym i rowerzystom chcącym legalnie pokonać ten odcinek. Zgodnie z powiedzeniem "Polak mądry po szkodzie" szybciutko "wyprostowano" sprawę. To życia dziewczynie nie wróci, choć może zapobiegnie kolejnym nieszczęściom.

Moje zdumienie i oburzenie wywołał inny fakt. W środę ok. 23 byliśmy na miejscu wypadku. Co zastaliśmy? Rdzawe plamy krwi na chodniku nie posypane piaskiem. Plama na jezdni owszem posypana, ale obok leżąca bluza dziewczyny. 5 godzin po wypadku należało już zadbać o porządek ze względów sanitarnych. Zakrwawiona bluza jest dobrą pożywką do rozwoju drobnoustrojów, może zawierać wirusy - choćby opryszczki, należy więc zapobiegać możliwości kontaktu z krwią, zarówno przez ludzi, jak i zwierzęta - dzikie i udomowione. Należy uczynić to także przez wzgląd na szacunek dla ofiar i ich bliskich. Bluza poderwana pędem pojazdu mogła również wkręcić się w podwozie samochodu. Strach pomyśleć, do czego mogło by to doprowadzić...
Uznałam, że skoro policja nie zabezpieczyła bluzy, nie stanowi ona dowodu w śledztwie. Oderwałam ją od jezdni i położyłam obok kosza na śmieci. Jakież było moje zdumienie, kiedy w czwartek ok. 17 zobaczyłam bluzę leżącą tym razem na skraju rabat na pasie rozdzielającym jezdnie Przepadku. Jak to możliwe, że nie została sprzątnięta przez odpowiedzialne za to służby?! Odpady powstałe w wyniku wypadków należą - zgodnie z katalogiem odpadów - do grupy 16, a konkretnie do podgrupy 16 81 - odpady powstałe w wyniku wypadków i zdarzeń losowych. Mogą one należeć do niebezpiecznych, jeśli zawierają organizmy chorobotwórcze. Ich obecność w naszej krwi nie jest ewenementem, więc należało bluzę traktować jak odpad niebezpieczny.
Poinformowaliśmy o tym aspiranta Paszkiewicza w trakcie naszej wizyty w telewizji WTK. Liczyliśmy, że wykona jeden telefon, aby godności ludzkiej i bezpieczeństwu stało się zadość. Nic z tego. Wracając do domu zabraliśmy bluzę - zamokniętą, brudną od ziemi - w reklamówkę i zawieźliśmy do Wydziału Drogowego na Mansfelda. Tam dowiedzieliśmy się, że za sprzątanie po wypadkach odpowiedzialny jest "Pogotowie Czystości", będące działem Zakładu Zagospodarowania Odpadów odpowiedzialnym za usuwanie skutków zdarzeń drogowych. Zostawiliśmy bluzę policji jako dowód rażącego zaniedbania. Miejmy nadzieję, że sprawa nie zostanie zatuszowana. Złożymy również skargę do Prezydenta na działanie ZZO.

piątek, 7 maja 2010

Petycja w sprawie poparcia poselskiego projektu ustawy zmieniającej PoRD

Zachęcamy do poparcia projektu korzystnego dla rowerzystów i rowerzystek!

http://www.petycje.pl/petycja/5039/petycja_w_sprawie_poparcia_poselskiego_projektu_ustawy_zmieniajscej_pord_.html

Osoby, które poparły już petycję, proszone są o weryfikację podpisu - dopiero wówczas będzie on ważny!

czwartek, 6 maja 2010

Debata o bezpieczeństwie rowerzystów cz.2 - Powiat poznański ziemski

Kiedy już, już okazało się, że otrząsnęliśmy się z szoku po tragicznej śmierci rowerzystki na Moście Dworcowym, kolejny wiosenny miesiąc przyniósł następną ofiarę śmiertelną. Tym razem 25-letnia kobieta poniosła śmierć wskutek potrącenia przez tramwaj. Wypadek miał miejsce 5 maja 2010 ok. godz. 18.00 na skrzyżowaniu ulic Przepadek i Pułaskiego w Poznaniu.
Wiosna zachęca do wyjazdów rowerowych za miasto, niedługo rozpoczną się wakacje. Warto więc pomyśleć, co władze powiatu, ale i poszczególnych gmin mogą zrobić,aby te wycieczki w poszukiwaniu słońca i radości nie stały się podróżami w jedną stronę.

Stowarzyszenie "Poznańska Masa Krytyczna" zaprasza na drugą odsłonę debaty na temat bezpieczeństwa rowerzystów i rowerzystek w ruchu drogowym. Tym razem skupimy uwagę na powiecie ziemskim.

O terminie i miejscu debaty poinformujemy w najbliższym czasie.

środa, 5 maja 2010

['] Tramwaj potrącił dwoje rowerzystów - 25-letnia kobieta zmarła

Do wypadku doszło przed godziną 18:00 na skrzyżowaniu ulic Pułaskiego i Przepadek. Tramwaj linii numer 4 potracił dwie osoby na rowerach. Mężczyzna jest lekko ranny, natomiast rowerzystka w stanie ciężkim została odwieziona do szpitala. Na miejscu wypadku trwają utrudnienia.

Według wstępnych ustaleń dwoje rowerzystów wjechało prosto pod koła tramwaju. Mężczyzna został potrącony przez pojazd, jest lekko ranny. Natomiast kobieta znalazła się pomiędzy tramwajem linii 4 oraz pojazdem jadącym z przeciwnej strony. Stan rowerzystki określany jest jako bardzo ciężki.

Według relacji światków rowerzyści stali przed przejazdem tramwajowym. Zajęci byli rozmową. Nie zauważyli nadjeżdżającego pojazdu

Tramwaj jadący z przeciwnej strony wyposażony był w kamerę i czarna skrzynkę, co pozwoli ustalić dokładną przyczynę wypadku.

źródło: epoznan

wtorek, 4 maja 2010

['] W sobotę 1 maja ok. godz. 16:00 zginął tragicznie Jan Ferdyn

W sobotę 1 maja ok. godz. 16:00 zginął tragicznie Jan Ferdyn, pomysłodawca Pętli Beskidzkiej, współtwórca i przedstawiciel Zarządu cyklu Road Maraton, znany i szanowany uczestnik wielu amatorskich imprez szosowych.
http://www.pro-cycling.org/index.php?kategoria=wiadomosci&artykul=14706


http://www.supermaraton.org/odszedl-jan-ferdyn.html

http://telewizja.ox.pl/wideo,12680,smierc-na-wislance-.html